})();

nuffnang

21 March 2016

Nico Rosberg Juara Grand Prix Australia

Fernando Alonso Bagai Mati Hidup Semula

2016 pembuka tirai formula Satu(F1) yang berlansung di Australia di menangi oleh Nico Rosberg dalam perlawanan yang berlangsung dengan penuh dramatik itu, kerosakan tayar juga menyaksikan Sebastian Vettel gagal muncul juara Grand Prix Australia, manakala Fernando Alonso terselamat dari kemalangan .

Kemenangan yang dicatat oleh Rosberg adalah kemenangan ke-15 dan keempat berturut-turut selepas musim lalu juga dimenanginya.

Peluang Rosberg yang dari pasukan Mercedes AMG Petronas itu atas permulaan buruk rakan sepasukan, Lewis Hamilton, yang terpaksa berpuas hati menamatkan saingan ditempat kedua walaupun bermula di petak pertama.

Juara dunia empat kali, Vettel hanya berada dikedudukan ketiga  walaupun mendahului pada saingan awal namun strategi penggunaan tayar aggresif menjadi mendatar akibat kemalangan yang menimpa Alonso sebaik saingan dihentikan.

Alonso boleh diibaratkan bagai mati hidup semula apabila tayar kanan kereta yang di pandunya terlanggar tayar pelumba Haas, Esteban Gutierrez pada kelajuan yang tinggi di pusingan ke-18.

Bagaimanapun sejurus selepas kemalangan itu, Gutierrez bingkas keluar dari keretanya dan menghampiri Fernando Alonso sebelum kedua-dua pelumba itu dilihat berpelukan.


Keputusan :

1. Nico Rosberg - Ger/Mercedes

2. Lewis Hamilton-GBR/Mercedes

3. Sebastian Vettel- Ger/Ferrari

4. Daniel Ricciardo-Aus/Red Bull

5. Felipe Massa-Bra/Williams

6. Romain Grosjean-FRA/Haas

7. Nico Hlkenberg-Ger/Force India

8. Valtteri Bottas-FIN/Williams

9. Carlos Sainz Jr-ESP/Toro Rosso

10. Max Verstappen-NED/Toro Rosso

No comments:

Post a Comment