})();

nuffnang

21 March 2016

Amutu Tuntut KAFA Lunas Hutang

Austin Amutu Mahu KAFA Lunas Hutang Tertunggak

Kemelut tunggakan gaji pemain bolasepak Malaysia yang heboh seketika dulu nampaknya masih belum selesai bila bekas pemain import Kelantan Austin Amutu dari Nigeria.

Amutu yang berusia 23 tahun bermain bersama The Red Warrior selama semusim yang dipinjam oleh Warri Wolves FC dari Nigeria mendakwa masih belum menerima tunggakan gaji tiga bulan berjumlah AS$42,000 (RM170,000).

Namun beliau tidak berhasrat memanjangkan isu itu Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) kerana masih boleh berbincang dan memberi peluang kepada KAFA. Beliau tidak akan mengikut jejak langkah bekas penyerang import Kelantan, Erwin Carrillo yang telah membuat laporan kepada FIFA.

Carrillo 32 tahun, telah memfailkan laporan kepada FIFA melalui peguamnya dan mendakwa KAFA gagal melunaskan tunggakan gaji 3 bulan berjumlah AS55,000 (224,000).

Dakwa Amutu " Kelantan masih berhutang dengan saya tiga bulan gaji berjumlah AS$42,000 tapi saya tidak membuat laporan seperti Carrillo kerana sayangkan Kelantan.
Kenapa saya diperlakukan begini sedangkan saya telah banyak berkorban untuk mereka (KAFA).

"Segala-galanya telah saya lakukan untuk Kelantan dan saya bukanya mahu mencari masalah tapi saya tidak boleh berdiam diri lagi"

" Saya pernah bertanya kepada Tan Sri Anuar Musa sebelum akhir musim lalu, bagaimana kedudukan tunggakan gaji saya namun beliau menjawab tiada duit untuk membayarnya dan merupakan pemain import terakhir meninggalkan Malaysia ke Negara asal saya.....dan terpaksa merayakan sambutan Krismas seoarang diri tahun lalu", ujar Amutu.


Pendedahan demi pendedahan isu tunggakan pembayaran gaji memberi tekanan terhadap Persatuan Bolasepak Kelantan dan KAFA juga berdepan isu tunggakan gaji pemain tempatan iaitu Amar Rohidan, Ahmad Fakri Saarani, Mohd. Nazri Ahmad, Mohd Fitri Omar dan Amiridzwan Taj Tajudin yang kesemuanya berjumlah RM477,000.

No comments:

Post a Comment