})();

nuffnang

20 August 2016

Malam Ini Emas Milik Malaysia - Badminton Final Rio 2016

Masanya Sudah Tiba Dan Sekarang Paling Baik Atau Kempunan Selamanya, Pertemuan Datuk Lee Chong Wei Menentang Chen Long Wakil China Olimpik Rio 2016.

Jutaan peminat badminton tanahair bersorak girang malah yang tak pernah berminat dengan sukan badminton pun kini secara tiba-tiba bercakap tentang kehebatan jaguh No. 1 dunia Datuk Lee Chong Wei apabila menewaskan musuh tradisi Lin Dan dalam aksi separuh akhir yang cukup mendebarkan.

Lin Dan sudah tersungkur dan kini menjadi penghalang utama untuk memenangi pingat emas tinggal seorang lagi wakil China, Chen Long.

Sejarah Datuk Lee Chong pernah dua kali ke final badminton perseorangan lelaki tetapi dikecewakan Lin Dan, di Beijing 2008 dan London 2004. Akan tetapi dalam pertemuan di Kota Raya Rio, Chong Wei bagaikan harimau kelaparan melihat gerak geri  lawan kemudian membaham secara perlahan-lahan walaupun agak sukar.

Olimpik Rio menyaksikan kebangkitan Chong Wei daripada kekalahan set pertama  yang cukup mudah membuatkan seluruh rakyat Malaysia gundah namun harimau Malaysia memang sudah terkenal tidak mudah menyerah kalah. Bangkit dalam set kedua dan menang set ketiga menguburkan badi Lin Dan dalam penguasaan Olimpik dunia. Menang dengan 15-21, 21-11, 22-20.

Kini seorang lagi yang perlu Datuk Lee Chong Wei tewaskan, Chen Long yang menumpaskan Viktor Axelsen dari Denmark 21-14, 21-15 dengan " straigh set".

Perlawanan akhir akan berlangsung malam ini dan Chong Wei wajib menang dengan pemain no.2 itu atau dia akan kempunan pingat emas kerana ini merupakan sukan Olimpik terakhir beliau pada usia 34 tahun.

Kemenangan Datuk Lee Chong membolehkan kontinjen Malaysia menempah sekurang-kuranya pingat perak sekaligus mengukuhkan pencapaian terbaik negara dalam temasya sukan terbesar dunia itu.

Satu admin nak pesan...

DLCW - Dont Let China Win....Sempoiiiiii

DAPATKAN EBOOK PANDUAN BERNIAGA DI PASAR MALAM DAN UPTOWN DISINI SEGERA

No comments:

Post a Comment