})();

nuffnang

13 August 2016

Ma Long Lagenda Ping Pong Dunia

Menjadi Idola Peminat Ping Pong Dunia Ma Long Akhirnya Meraih Emas Olimpik Rio 2016.
Menjadi impian Ma Long untuk memenangi kejuaraan sukan terbesar dunia Olimpik memang sentiasa di benak fikirannya. Di gelar raja Ping Pong namun dia masih lagi kekurangan satu lagi kejuaraan namun mampu tersenyum semalam dan sudah mampu menarik nafas lega.
Ma Long muncul atlet kelima mempunyai koleksi kejuaraan  di Kejohanan Dunia, Piala Dunia dan terbaru di Olimpik semalam, selepas meraih pingat emas di Rio sekali gus menjadikannya antara yang terhebat dalam sukan itu.
Ma Long yang merupakan pemain no satu dunia meraih kejayaan berkenaan selepas menewaskan rakan sepasukan Zhang Jike yang memenangi emas di London pada 2012.
Empat tahun lalu Ma gagal meraih tempat di temasya Olimpik London selepas tidak berjaya melepasi kempen kelayakan di sebalik memegang status pemain nombor satu dunia.  Bagaimanapun, dia berjaya memenangi emas dalam acara berpasukan, tetapi gelaran individu adalah idaman sebenarnya.
"Setelah sekian lama dalam sukan ini, sudah tentu impian saya untuk memenangi pingat emas. Saya amat gembira dapat memenanginya," kata Ma .
Berusia 27 tahun dan mulai memegang status nombor satu dunia pada awal 2015 dan sudah memenangi  semua kejuaraan utama.
Dia mendominasi acara perseorangan Jelajah Dunia ITTF dan salah satu daripada dua pemain yang memenangi empat pingat di Kejohanan Asia.
Kejayaan terbarunya membolehkan Ma Long berdiri sebaris dengan Lagenda yang lepas iaitu Atlet Sweden Jan-Ove Waldner, Kong Linghui dan Ketua jurulatih kebangsaan China Liu Guoliang selaku pemain yang memenangi semua saingan utama.

No comments:

Post a Comment