})();

nuffnang

16 October 2016

Kedah Vs Selangor Final Piala Malaysia 2016

Kedah Layak Walaupun Terikat Dengan PDRM Agregat 2-1, Selangor Benam TTeam Agregat 5-1. Final Pada 30hb Oktober 2016 Di Stadium Shah Alam.
Selangor yang merupakan juara bertahan Piala Malaysia musim lepas meranapkan impian T-Team untuk mencipta sejarah layak buat pertama kali ke final Piala Malaysia apabila menundukkan skuad The Titans itu 3-0 dalam aksi separuh akhir kedua di Stadium Sultan Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu malam tadi sekali gus mara dengan agregat 5-1.
Perlawanan yang di cemari dengan pelbagai insiden menyaksikan skuad The Red Giants berkunjung ke tempat lawan dengan penuh semangat berbekalkan kelebihan jaringan di tempat sendiri 2-1.
Selangor bermula garang apabila wisel permulaan dibunyikan dan mereka hanya memerlukan dua minit untuk mengejutkan tuan rumah menerusi gol jaringan pemain kebangsaan R Gopinathan yang menerima hantaran kapten Andik Vermansyah.
T-Team dilihat semakin terdesak untuk memburu gol, memperoleh sepakan percuma pada minit ke-12 dan diambil pemain import Patrick Dos Santos Cruz namun sepakan pemain kelahiran Brazil itu sedikit liar melambung tinggi dan ini melegakan penjaga gawang Selangor Mohd Khairul Azhan.
Pada minit ke-18 benteng pertahanan T-Team yang goyah sekali lagi dihukum pemain Red Giants menerusi jaringan pemain pertahanan Ugochukwu Ukah selepas bola sepakan Patrick Ronaldinho Wleh terkena pertahanan tuan rumah dan pemain itu berada pada posisi yang tepat menjadikan kedudukan 2-0.
Skuad The Red Giants yang semakin bernafsu terus melancarkan serangan bertali arus ke kubu tuan rumah. Kapten Selangor Andik Vermansyah bertindak membuat larian solo menewaskan pertahanan T-Team lalu merembat kencang dengan kaki kiri menewaskan penjaga gawang tuan rumah menjadikan 3-0. Tamat perlawanan kedudukan kekal dan Selangor berjaya melangkah ke final dengan Agregat 5-1.
Manakala satu lagi perlawanan diantara Kedah dan PDRM dilihat cukup hambar gara-gara masing-masing sekadar mempamerkan permainan berhati-hati dengan sekali sekala melakukan serangan ke kubu pihak lawan.
Permainan yang lebih dikuasai pelawat itu menyaksikan rembatan kencang kapten pasukan Badrul Baktiar pada minit ke-25 hampir membuahkan hasil namun berjaya ditepis penjaga gol Hamdan Sairi.
The Cops yang hanya memerlukan 1 gol sahaja untuk layak ke final gagal manafaatkan permainan ditempat sendiri dengan sokongan padu penyokong hanya mampu melakukan satu percubaan bahaya pada minit ke-19 menerusi rembatan kencang Fakhrul Aman Sidid namun tersasar ke kanan gawang Kedah.
Sehingga wisel penamat dibunyikan Kedah dan PDRM gagal menjaringkan sebarang gol namun Kedah berjaya mara ke final dengan agregat 2-1 dan bakal menentang Selangor pada 30hb Oktober 2016 di Stadium Shah nanti.

No comments:

Post a Comment