})();

nuffnang

11 November 2013

MU Menang 1-0 Keatas Arsenal

                                   
Manchester United (MU) membuka kembali tirai mempertahankan gelaran Liga Premier musim ini setelah mampu menghentikan tren positif kemuncak klasemen sementara, Arsenal. MU tampil solid untuk mempertahankan keangkuhan Old Trafford keatas The Gunners pada  10/11/2013 malam WIB, dengan meraih kemenangan tipis 1-0.

                                  
Gol jaringan, yang memberi kemenangan United atas Arsenal diledakkan oleh mantan pemain Arsenal, Robin van Persie. Ini merupakan gol kelima Van Persie ke gawang Arsenal sejak dijual ke United.
Jaringan ini juga membuat United kembali tersenarai dalam kumpulan  teratas Liga Premier. Syaitan Merah ( Red Devil), gelaran United naik tangga  kelima dengan mengutip 20 mata.
                                 
Sementara itu, bagi Arsenal kekalahan ini merupakan kali kedua sepanjang musim ini. Kekalahan pertama dialami Arsenal dengan Aston Villa di pembuka tirai. 
Kekalahan ini juga menjadikan jurang kekalahan  The Gunners atas MU. Dalam 12 perlawanan terakhir, Arsenal hanya mampu meraih sekali kemenangan sahaja.
Kekalahan ini membuat Arsenal tetap berada di puncak liga, dengan 25 mata . Namun, Arsenal gagal menjauh jaraknya ditempat ke 2, yang dihuni Liverpool, dengan 25 mata.
Kronologi  Perlawanan
Permulaan The Gunners, gelaran buat Arsenal, sepanjang musim ini tidak dapat membuat United kendur semangat bertemu dilaman sendiri di Theater of Dream, gelaran Old Trafford. Anak didik David Moyes ini terbukti memang hebat dengan memberikan asakan ke pertahanan Arsenal.
Di posisi lain, Arsenal kelihatan tampil sedikit gementar. Ini dapat dilihat dari permainan The Gunners yang gagal mara ke pertahanan United.
Walaupun mendapat tekanan bertubi-tubi, Arsenal masih mampu mengatasi serangan United. Beberapa umpanan "crossing" United bahkan mampu ditangkap penjaga gol, Szczesny.
Hingga minit ke-20, United masih menguasai  permainan. Dari statistik sementara, Syaitan Merah, gelaran United, bahkan unggul 55% berbanding 45%.
Di minit ke-26, United akhirnya mampu memecah kebuntuan. Bermula dari sepakan Wayne Rooney, Van Persie mampu menyambarnya dengan tandukan kepalanya yang kuat, untuk menghantar bola ke l kiri gawang Szczesny. United berjaya menjaringkan gol untuk keputusan 1-0. Ini merupakan gol kelima Van Persie ke gawang mantan pasukanya itu sejak bersama MU pada awal musim 2012-2013.
Ketinggalan 0-1, Arsenal cuba bangun. Namun demikian, The Gunners masih gagal menggugat pertahanan United, yang cukup kental .
Bahkan, Mesut Ozil cs  tidak mampu menciptakan peluang terbaik sepanjang 45 minit babak pertama. Akhirnya, Arsenal terpaksa  berpuashati mengakhiri babak pertama dengan ketinggalan 0-1.
Memasukki babak kedua, The Gunners mulai bertindak aggresif   menyerang. Skuat London Utara ini mampu menguasai bola.

                                    

Meski pun demikian, Arsenal masih gagal menggugat pertahanan United yang cukup kental. Ozil sempat membuat kubu United cemas seketika apabila sepakannya dari dalam kotak penalti di minit ke-58. Namun, tendangan Ozil sedikit tersasar ke sisi kanan gawang De Gea.
Arsenal terus memberikan tekanan. Di posisi lain, United lebih kerap melakukan serangan balas oleh duo penyerang dinamik-nya, Van Persie dan Rooney.
Namun, hingga tamat permainan tiada gol berjaya dihasilkan. United  tersenyum puas meraih kemenangan ke atas pasukan yang dianggap  terkuat dan bakal meraih trofi Liga Premier musim ini.

                                               
Susunan pemain
MANCHESTER UNITED (4-4-2)
De Gea; Evra, Vidic, Evans, Smalling; Kagawa (Ryan Giggs 79’), Jones, Carrick, Valencia; Rooney, Van Persie (Fellaini 85’)
ARSENAL (4-2-3-1)
Szczesny; Sagna, Koscielny, Vermaelen, Gibbs; Arteta (Gnabry 82’), Flamini (Wilshere 61’); Ramsey, Cazorla (Bendtner 79’), Ozil, Giroud